Paineita pesurista

Ajoittain päivittyvässä sarjassamme ”Täti nillittää” voimme lukea ärsyyntyneitä kannanottoja kuluttajaelämän eri puoliin. Aikaisemmin täti on pahoittanut mielensä tarpeettomista tavaroista eli turhakkeista sekä kohtaamisista suomalaisen palvelukulttuurin kukkasten kanssa. Tällä kertaa aiheenamme ovat kestämättömät tavarat ja niiden hidas huoltaminen.

Painepesuri hyytyi katonpesussa, tiputteli vettä eikä onnistunut enää kehittämään painetta.

Vein pesurin huoltoon jossa vastattiin heti oireiden kertomisen jälkeen, että hintaa huollolle tulisi 140-150, ”kuulostaa siltä että pumppu on pasahtanut” ja ”jos olis mun laitteeni ni en olis varma korjauttaisinko, hankkisin uuden tilalle”.

Että sellaisen kertakäyttöhyödykkeen sain, kun vuonna 2008 hankin miehelle syntymäpäivälahjaksi yli kahden ja puolensadan euron Kärcherin. Ei kestänyt kolmea vuotta.

Olen yrittänyt luottaa hankinnoissani viisaampien neuvoon, että keskihintainen ja tunnetun merkin laite on usein aika hyvä valinta, jos ei paremmasta ymmärrä. Täytyy näköjään etsiä toimivampi periaate tilalle, niin ottaa sydämestä tätiä tämmöinen kertakäyttökulttuuri.

Miten meillä planeettamme asukkaina on varaa tämmöiseen kertakäyttöisten esineiden tuottamiseen tavalla, joka ei mahdollista niihin tulleiden vikojen korjaamista kohtuuhinnalla! Käytä pari vuotta ja heitä pois, myymme ilomielin uutta tilalle. Miksi meille syötetään tällaista pajunköyttä? Miksi meillä ei ole vaihtoehtoja?

Mietin kaihoisasti isäni vanhaa painepesuria, joka tosin painaa kuin synti, mutta on silti hoitanut tarvittavat hommat jo kolmenkymmenen vuoden ajan moitteetta. Miten silloin osattiin tehdä niin paljon kestävämpiä laitteita?

Ärsytykseni nousi vielä megalomaanisempiin mittoihin, kun kuulin, että pelkän kustannusarvion tekeminen huollossa vie aikaa viisi viikkoa. Voi hyvää päivää, VIISI VIIKKOA! Katsaus huoltotilojen nurkkiin paljasti, että monta keltamustaa konetta todellakin odotteli vuoroaan, mutta eikö olisi yrityksenkin edun mukaista edes yrittää pitää huoltoaikoja kohtuullisena?

Vai olisiko niin, että huollosta tehdään tahallaan niin vaikeaa ja kallista, että rikkinäisen koneen omistaja on nöyränä talutettavissa myymälän puolelle hankkimaan tarpeeseensa jälleen uuden kertakäyttölaitteen kolmen vuoden välein?

Kiitos vain tarjouksesta, minä vaihdan merkkiä, jos pesuria ei huollossa saada kohtuuhinnalla elvytetyksi.

Jatkoa tarinaan luvassa noin viiden viikon päästä.

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Paineita pesurista

  1. Tulipa sanoo:

    Ihan turha on uskotella enää itselleen, että ”ennen osattiin tehdä paremmin” ja se osaaminen on meiltä johonkin hukkunut. Ei ole. Vaan ihan tarkoituksella ja tahallaanhan tuotteen nykyään tehdään hajoamaan. Tämä on monessa paikoin aivan julki lausuttu periaate eikä sitä juurikaan enää piilotella. Kaupan on kasvettava koko ajan, ja milläs se kasvaisi, elleivät ihmiset ostaisi aina vain enemmän.

    Kyllä, kertakäyttökulttuurimme ahdistaa välillä niin paljon että tekisi mieli muuttaa jonnekin missä sitä ei ole, vaikka Amazonin sademetsään. Jos nyt sitäkään on enää kauaa.

    • Ritva Rajander-Juusti sanoo:

      Kiitos kommentista Tulipa! Tuollainen lyhytnäköinen ostettavan tavaran määrän (keinotekoinen) kasvattaminen on mielestäni suoraan lainanottoa tulevilta sukupolvilta, sillä he joutuvat elämään kaiken tuottamamme jätteen ja rojun kanssa tällä pienellä planeetalla. Varmaan Amazoniltakin löytyy jo melkoinen määrä kaikenlaista tarpeetonta krääsää, joten ei kai sielläkään enää saa rauhaa 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s