Pientä updeittausta tännekin

Tunnelmat ovat kuin tuon kuvan pupulla (taiteilijan nimi ei nyt ole löydyksissä tähän hätään), kun yrittäjätaipaleen kiireisin kevät alkaa kohta olla voiton puolella (loman alkuu 15 päivää!).

Ajanhallinta on ollut pohdinnassa, jotta valveillaolotunnit on saatu riittämään kaikkeen tekemiseen ja levollekin olisi jäänyt aikaa. Olen kyllä Saku Tuomisen kanssa samaa mieltä, että aikaa ei voi hallita, täytyy vain kehittää oman itsensä hallintaa. Ja se jos mikä on kyllä välillä haasteellista…

Tässä muutamia matkan varrella kehittyneitä ja löytyneitä ajatuksia aihepiiristä:

  • tunti ajankäytön suunnitteluun silloin tällöin on kannattava investointi, sillä se antaa kuvan kaikesta mikä on tehtävänä ja myös auttaa reflektoimaan sitä, mihin se aika oikeasti kuluukaan
  • kun on kiire, tarkastele kalenteriasi kriittisesti. Karsi, siirrä hiljaisempaan aikaan, suunnittele tekemiset niin, että siirtymiin käytettävä aika on minimoitu.
  • mieti mikä on sopivin vuorovaikutuksen tapa mihinkin tilanteeseen. Kaikki kohtaaminen ei vaadi kokousta, mutta henkilökohtaiset tapaamiset ovat tietyntyyppisten asioiden hoitoon välttämättömiä. Puhelin, skype, chatti ja myös maili ovat hyviä apuvälineitä tehokkaampaan ajankäyttöön oikein käytettynä.
  • keskity tärkeimpiin. Itse käytän ”suurimman ärsytyksen menetelmää” eli teen asioita tärkeimmmästä alkaen niin kauan kuin tehtäville kulloinkin varattu aika riittää. Osa jää tekemättä, mutta toivottavasti silloin ne vähemmän tärkeät.
  • laita kalenteriin myös aikaa levolle ja virkistykselle.
  • Varaa isoille töille oma aikansa. Tekeillä on muutamia kirjallisia hankkeita ja olen nyt buukannut kalenteriini kokonaisia kirjoituspäiviä, jotka ovat osoittautuneet aika hyväksi tavaksi keskittyä ja saada jälkeä aikaiseksi. Tätä aion ehdottomasti jatkaa kesäloman jälkeen.
  • pohdi myös missä on tehokasta tehdä työtä. Yhä useammalla on mahdollisuus ainakin hieman vaikuttaa siihen, tekeekö työtään etänä ja jos niin millaisessa ympäristössä. Erilaiset paikat sopivat erilaisten tehtävien hoitamiseen.
  • yhdistele samanlaisia töitä nipuiksi ja hoida ne samalla kertaa.
  • pyri minimoimaan keskeytykset: sähköpostin hälytykset pois päältä ja puhelin äänettömälle, kun täytyy keskittyä.
  • käytä omat tehokkaimmat tuntisi parhaiten. Itselleni aamut ovat tuotteliainta aikaa, mutta havahduin jokin aika sitten siihen, että aloitinkin aamuni sähköpostin ja nettilehtien läpikäymisellä, johon yllättäen hujahti paljon aamun tehokasta aikaa. Puhelin alkaa soida tiiviimmin yleensä myöhemmin aamupäivällä, joten siirsin mailin ja netin läpikäymisen lähemmäksi keskipäivää, se lomittuu hyvin puheluiden hoitoon.
  • muista minitauot, venyttely ja ylipäänsä ajatusten ja kehon lepuuttaminen tiiviinkin työtahdin keskellä, niin voit paremmin.

Täällä blogissakin on ollut melko hiljaista kevään aikana, mutta uumoilen, että virkistymistä olisi tulossa. Aiheita ainaki pulppuilee. Uusi työympäristöni on muutamana päivänä viikossa täällä. Siellä on niin mukavaa että se ansaitsee piakkoin oman postauksensa. Myös Balancion-kokemuksiini olen luvannut palata, ja senkin aika lienee vielä ennen lomaa.

Aurinkoista viikonloppua kaikille lukijoille, tää lähtis nyt mökille siivoamaan 🙂

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s