Miksi Intersportissa on aina loppuunmyynti?

Sarjamme Serenitas kummastelee kaupan maailmaa kolmannessa osassa pohdimme sitä, miksi Intersportissa on aina loppuunmyynti?

Säännöllisin väliajoin, ja mielestäni poikkeuksellisen tiheään, ketjun liikkeet mainostavat tyyliin: ”Loppuunmyynti – kauppias vaihtuu!” tai ”Vuokrasopimus loppuu – kaikki pois”. Ja parin kuukauden kuluttua tilanne näyttää olevan kuluttajan kannalta katsoen entisellään, kaupanteko jatkuu samalla paikalla, samalla konseptilla ja usein samalla henkilökunnalla.

Normaalireittien varrella Jumbossa vaihtui juuri äsken kauppias ja nyt Tapiolassa on menossa vuokrasopimuksen päättymis-alennusmyynti. Ja näitä esimerkkejä pulpahtaa näkökenttään sieltä täältä.

Ketjuhan on kansainvälinen, ja siihen kuuluu yli 4000 urheiluvälinemyymälää kautta maailman. Suomessa ketjun omistaa Kesko, ja Intersport-kauppoja on Suomessa 57, Keskolla on lisäksi Kesport-kauppoja 38 ja Budget Sport -kauppoja neljä. Kaupoista 93 on kauppiasyrittäjien ja kuusi Intersport Finlandin omistamia. Niin Kesport- kuin Intersport-kaupat perustuvat samaan toimintamalliin eli kauppiasyrittäjä omistaa ja vastaa liikkeestään.

Urheilukaupan markkinat kasvavat Suomessa noin 2 % vuodessa, vaikka hintakilpailu on tälläkin alalla kiristynyt. Leudontuneet talvet ovat vaikuttaneet myyntiin, tai ainakin sen rakenteeseen. Mutta onko lukijoilla jotain muitakin selityksiä näihin jatkuviin loppuunmyynteihin?

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s