Hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa

Aamu toisensa perään jaksan hämmästellä Hesarissa sitä, kuinka eräillä huonekaluliikkeillä voi olla varaa mainostaa jatkuvasti isoilla koko sivun ilmoituksella. Tänä aamuna ”hutkiva journalisti” otti kynän käteensä ja teki pienen inventaataarion:

  • Maskun kalustetalo 1 aukeama, kärki -75 % alennukset
  • Suomi-Soffa 2 kpl kokosivun ilmoituksia, toisessa sohvat, toisessa muita huonekaluja, -85 % ale
  • Asko 1 kokosivu tyypillistä Askon linjaa
  • Ikea 1/1 sivu, keittiön sisustustarvikkeita
  • Koti-Idea, 1/2 sivua, ”ota kolme, maksa 2”.

Erityisesti huomio kiinnittyy Maskuun, Suomi-Soffaan ja Koti-ideaan.

TNS Media Insightin mukaan kaupan viisi kovinta mainostajaa 2008 olivat suuruusjärjestyksessä Citymarket, Prisma, Suomi-Soffa, K-Supermarket ja Maskun kalustetalo.

Erikoisliikekaupan toimialakatsauksen mukaan huonekalukaupan suurin oli vuonna 2006 Kodin ykkönen noin 150 m € liikevaihdolla. Masku löytyy 4. sijalta 96 miljoonalla ja Suomi-Soffa on kymmenes 35 miljoonalla eurolla. Tilastot ovat kahden vuoden takaa, mutta antanevat jonkinmoista kuvaa nykytilastakin. Vaikka miten päin vertailisi, niin Suomi-Soffa ja Masku ovat pieniä tekijöitä muihin kärkimainostajien viisikon jäseniin verrattuna.

Herää siis kysymys: miksi ja millä lihaksilla? Ilmeisesti kyseisissä yrityksissä on muistettu se vanha totuus, että taantuman aikana mainontaa ei saa kokonaan lopettaa, ja ne kisaavat tosissaan uusista markkinaosuuksista. Mutta silti tuntuu, että tässä ammutaan tykillä hyttysiä: Isot aleprosentit, isot kampanjat, melko stabiililla markkinalla. Jokin tässä yhtälössä ei synkkaa. Varsinkin kun ainakaan omassa tuttavapiirissäni ei sohvien osto tai sisustuksen uusiminen ole ollut viime aikoina lainkaan päällimmäisenä puheenaiheena.

Maskun kalustetalolla ja Suomi-Soffalla on tuntunut olevan oma määritelmänsä alennusmyynneistä, jotka voivat yhtäjaksoisesti kestää toistakin vuotta. Sitten on vielä tämä Koti-Idea, jossa on nyt jotain kummallista meneillään. Jotenkin tuntuu, että kuulemme näistä yrityksistä vielä.


P.s. kuvan sohvalla ei ole mitään tekemistä jutussa mainittujen yritysten kanssa. Kyseessä on nimittäin on täydellinen kopio Aston Martin DB6 -auton takaosasta. Värinä on hopeakoivu, punainen nahkaverhoilu on ommeltu Y-tikillä viimeisen päälle. Tämä sopisi loistavasti kahvipöydän äärelle vaikkapa autotalliin, jossa on useampi Aston Martin. Istuin maksaa $7,300. Niskatuet eivät sisälly hintaan. (via hilavitkutin.com)

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: Hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa

  1. Obeesia sanoo:

    Olen tehnyt saman huomion: kokosivun mainoksia, neljän sivun mainosliitteitä. Ja niitä on tullut lehden välissä jo kauan. Koska itse olen suunnitellut huonekaluostoksia, olen niitä mainoksia silmäillyt. Mainosten esittelemät sohvat ovat vain niin tavattoman rumia, etten mistään hinnasta niitä hankkisi. Jospa eivät muutkaan ole halunneet, ja varastot ovat nyt pullollaan rumaa tavaraa.

  2. ziriliini sanoo:

    Itse myös olen tehnyt saman havainnon toisessa isossa lehdessä. Ja joskus jopa miettinyt, että ihmiset ovat varmaan jo niin tottuneitakin noihin mainoksiin, että eivät enää edes kiinnitä niihin huomiota. Ehkä noiden aktiivisten mainostajien kannattaisi kokeilla jättää jonkin aikaa mainokset pois… kuinkahan moni lähtisi käymään ja katsomaan, että onko jotakin tarjouksia jossakin, kun ei mainoksia ole ollut. 😉

  3. Samoja ajatuksia on ollut minullakin. Ja kuten Zirliina ilmaisi, niin varmaan noihin on jo turruttu ja teho voi sitten olla mitä on. Kenties myös on tehty pidemmän ajan mainossopimukset, jonka ansiosta yrityksen näkökulmasta tuntuu halvalta ostaa iso paketti mainoksia?

  4. Hallatar sanoo:

    Wow mikä sohva!Tuosta alemmasta kuvasta tulee niin kesä mieleen…=)Aaah…

  5. Serenitas sanoo:

    Kiitokset kaikille kommentoijille. Saattaa hyvin olla, että mainostajat ovat ostaneet isot määrät sivuja isoilla alennuksilla, sillä printtimainostajatkin lienevät nyt hätää kärsimässä. Tänään saimme sitten lukea Koti-idean konkurssista. Toivottavasti ainakin Suomi-Soffa kaikesta huolimatta jaksaisi porskuttaa, sillä se kuitenkin työllistää kotimaaassa ja vieläpä osin muinaisessa kotimaakunnassa.

  6. Kirsi H. sanoo:

    Sisustusbuumi on jatkunut mielestäni ihmeen pitkään. Kaikenlaisia sisustusohjelmia on yhä vaan telkkarissa vaikka kuinka. Itse en aina ihan jaksa käsittää, miksi ihan hyvät kaapit tai värit on vaihdettava. Mutta ilmeisesti näille tavaroille on tilausta, kun on sitä mainontaakin näin reippaasti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s