Ruokaostoksilla

TalSaa lukiessa pompahti silmille kaksikin ruokaostoksiin liittyvää uutista. Ensimmäisessä kerrottiin kaupan omien tuotemerkkien suosion kasvusta ruoan kallistumisen myötä. – Erityisesti Pirkka-tuotteiden myynti on kehittynyt yli kaksi kertaa enemmän kuin kokonaismyynti eli vastaavien merkkituotteiden myynti, Keskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli sanoo.

Kaupan merkeistä on täälläkin kirjoiteltu aikaisemmin, ja monissa tapauksissa ne ovat erinomaisia valintoja. Ari Akselin mukaan esimerkiksi Pirkka-tuotteen kehityksen lähtökohtana on miettiä, millaisella yhtälöllä pystymme samaan laatutasoon keskimäärin kaksikymmentä prosenttia halvemmalla [kuin vastaava merkkituote].

Toinen artikkeli käsitteli ruoan tuoreuspäiväyksiä. Valtaosa tarkistaa päiväyksen ennen ostamista, ja monet kertovat saaneensa vanhoilla päiväyksillä olevaa ruokaa. Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Petteri Repo arvioi tuloksen kertovan siitä, että ruuan hinnan noustua kuluttajat vaativat entistä hanakammin rahoilleen vastinetta.

Stockmann joutui Kauppalehden tietojen mukaan lunastamaan lupauksensa 100 € lahjakortista hetimiten, sillä perjantaina asiakkaat löysivät keskustan myymälästä vanhentuneen kastikejauhepussin ja lakritsipatukan. Löydöistä kertoi internetissä ilmestyvä Uusi Suomi.

Stockmann kertoo tiukentaneensa ruokien laadunvalvontaa. Stockmann muun muassa luopui viimeinen myyntipäivä-merkinnästä ja otti käyttöön parasta ennen päiväyksen. Tarkennuksia käytäntöihin tehtiin jo ensimmäisen tapauksen jälkeen keväällä. Myymälöiden taustatilojen hygieniaa ja järjestystä on myös kohennettu entisestään.

Olen huomannut itsekin tarttuvani aikaisempaa hanakammin hyviksi havaitsemiini kaupan merkkeihin. Minulla on myös tapana tarkistaa päiväykset ainakin useimmissa tapauksissa nopeimmin pilaantuvissa elintarvikkeissa. Olen nykyisin huomannut olevani tarkempi myös ruoan kiertonopeuden suhteen, enkä enää ”hilloa” kaapeissa elintarvikkeita kovin pitkään. Samoin huomaan tutkivani aikaisempaa tarkemmin esimerkiksi vihannesten ja hedelmien laadun.

Nämä muutokset aiheutuvat osittain ruoan hinnan noususta ja osittain siitä, että on pakko olla tarkempi kulutuksen suhteen tässä vaatimattomammassa elämäntavassa. Toki kaupassakin on nyt enemmän aikaa käytössä kuin aikaisemmin, joten ehtii tehdä vertailuja.


Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s