Saanko kurkistaa aivoihinne?

Nyt on kuulemma markkinoinnin saralla  kuuminta hottia neuromarkkinointi. Tämän tiesi kertoa viime viikon Mömmö artikkelissaan, jossa kerrottiin kuinka perinteisillä aivotutkimuksen menetelmillä, kuten aivosähkökäyrällä (EEG) ja aivojen magneettikuvantamisella (fMRI) voidaan tutkia mm. erilaisten mainosten, tuotteiden ja brandien meissä aikaansaamia tunnevaikutuksia. Tämä on lehden mukaan jo monien megamarkkinoijien, kuten  mm. Coca-Colan, Pepsin, Procter & Gamblen ja Daimler Chryslerin arkipäivää.

Näillä menetelmillä pystytään kertomaan mikä mainos tai mainoksen osa herättää ihmisen kiinnostuksen ja mikä jää mieleen. USA:ssa kuluttajajärjestöt pelkäävät, että markkinoijat oppivat keinoja, joilla manipuoida kuluttajia tai saada tutkimusten avulla ylivoiman kuluttajiin nähden.

Vaikka menetelmä on vasta rantautumassa Suomeen, pohdituttavat sen mahdolliset seuraamukset, etenkin sovellettaessa neuromarkkinointia lapsiin ja nuoriin sekä muihin herkkäuskoisiin kuluttajiin. Missä menee mainonnan ja manipuloinnin raja?  Kohtaamiemme päivittäisten markkinointiviestien määrä lienee jo kauan sitten ylittänyt (ainakin tiedostetun) käsittelykapasiteettimme. Kun jatkossa nuo viestit pureutuvat yhä syvemmällä aivojemme ytimiin, käykö meille níin että alammekin toimia kauko-ohjauksella, jonka nappeja painelevat isot brandimainostajat? Omilla aivoillaan pitäisi jokaisen saada ja voida ajatella ihan itse, tulevaisuudessakin.

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s