Ilmastonmuutos, nykymarkkinoijan paras ystävä?

Tämän päivän Hesarissa toimittaja Jyri Raivio kirjoitti otsikolla ”Ilmastolla myydään – ole tarkkana kuluttaja” tärkeää asiaa siitä, miten ilmastonmuutos keppihevosena aletaan markkinoida mitä tahansa tuotetta tai asiaa, sellaisiakin, joilla on vain vähän tai ei ollenkaan tekemistä asian kanssa, kuten ”ilmastoneutraalia jäätelöä” (Ben & Jerry’s).

Huoleen yhtyi myös jutussa haastateltu HKKK:n markkinoinnin prof. Henrikki Tikkanen, joka nosti esimerkiksi öljy-yhtiöistä BP:n jonka lyhenne voi nykyisin tarkoittaa myös ”Beyond Petroleum”, vaikka muiden energialähteiden kuin öljyn kehittämisinvestoinnit ovat yhtiössä hyvin marginaaliset.

Artikkeli liittyi eiliseen Ilmastotalkoot ry:n seminaariin. Mukana talkoissa näyttää olevan nimekäs joukko yrityksiä yhteistyökumppaneina ja sponsoreina. Tämä Ajatushautomo Demos Helsingin ideoima projekti kuvaa itseään seuraavasti:

”Ilmastotalkoot on Suomen suurin ilmastokampanja. Sen tarkoituksena on aktivoida ihmisiä toimintaan. Koko vuoden kestävä kampanja käsittää kahdeksan konkreettista toimenpidettä eri elämänalueilta. Ilmastotalkoot toteutetaan viestintä- ja markkinointialan talkootyönä. Sen tarkoituksen on antaa päätöksentekijöille voimakas viesti. Olemme valmiita vähähiiliseen elämään. ”

Haastetta ilmastonmuutoksella argumentoivaan markkinointiin tuo mielestäni erityisesti se, miten kuluttajiin vaikutetaan tässäkin asiassa hyvin tunteenomaisin keinoin. Koska meille on syntymässä kollektiivinen huono omatunto siitä, että olemme kaikki toimillamme syyllisiä ilmastonmuutokseen ja siitä seuraaviin ympäristövaikutuksiin, on tuo huono omatunto helppo pestä puhtaanvalkeaksi valitsemalla ilmastoneutraaleja asioita.

Sen ohella, että meitä houkutellaan ostamaan uusi puhtaampi auto, pitäisi puhua myös siitä, että jättämällä auton kotiin voi todella pienentää kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä.

Sen ohella, että meitä houkutellaan ostamaan yhä enemmän uusia kodinkoneita, tulisi kuitenkin muistuttaa myös siitä, miten jokainen voi säästää energiaa nykyisten kodinkoneiden ja valaisinten käytössä järkevillä ratkaisuilla. Tämän lisäksi laitteiden suunnittelussa tulisi panostaa nykyistä enemmän pitkäkestoisuuteen ja korjattavuuteen, jotta pesukoneen tai muun kodinkoneen normaali käyttöikä olisi enemmän kuin kolme vuotta tai että se on ylipäänsä rikkoutuessaan korjattavissa kohtuullisilla kustannuksilla.

Sen lisäksi että pelkästään ostaisimme yhä enemmän ilmastoystävällisiä valmisruokia tai jättäisimme lihan ja siipikarjan yhä enenevässä määrin ostamatta, meille tulisi myös olla tarjolla pakkausmateriaaleiltaan ja kooltaan nykyistä kehittyneempiä tuotteita, jotta ylipakkaamisen ja pilaantuneen ruoan poisheittämisen tuomat turhat ympäristökuormitukset saataisiin minimoitua.

Tässäkin olisi talkoiden paikka, vai kuinka?

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s