Arvokameleonttia ahdistaa

Vain yksi asia on varmaa: äänestän kyllä. Koska olen niin aina tehnyt, koska mielestäni se on oikeus, joka jokaisen tulee käytää, koska niin opetettiin kotonakin. Vain yhden kerran olen jättänyt äänestämättä, joissain europarlamenttivaaleissa, kun en todellakaan löytänyt mieluistani ehdokasta. Vieläkin kaduttaa.

Toinen melkein varma asia on, että tulen äänestämään naista. Niin olen yleensä tehnyt, koska mielestäni naisilla pitää olla yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa, ja jos emme itse sitä naisille anna niin kuka siitä sitten huolehtisi.

Siihen varmuus päättyykin. Voisin ilman suurempia moraalisia tunnontuskia äänestää koulutukseni ja tehtävieni puolesta kokoomusta, kodin perinnön ja kohtuullisen järkevien mielipiteiden vuoksi keskustaa, uskonnollisen vakaumukseni puolesta kristillisdemokraatteja, ”vaaleanvihreiden” kulutustottumuksieni puolesta vihreitä.

Olen toki valmistautunut. Olen selaillut vaalimainoksia. Olen tehnyt Ylen vaalikoneen. Sieltä selvisi että minulle parhaiten sopiva kandidaatti olisi joko kokoomuksesta, keskustasta, kristillisistä tai vihreistä. En tainnut tuntea yhtäkään ehdokasta hänen mielipiteidensä perusteella. Vähiten sopivat olivat perussuomalaiset.

Olen tehnyt tiukkapipotestin, jossa sain täydet pisteet. Olisin katsonut vaaliohjelmia, mutta kun ne ovat kuolettavan tylsiä. Paitsi se yksi, joka oli nauhoitettu entisessä työpitäjässä Pohjois-Suomessa ja käsitteli terveydenhuollon surkeaa tilaa. Asia tuli selväksi, mutta äänestysahdistukseen ei siitä ollut apua, yksikään mukana olleista ehdokkaista ei ollut kirjoilla Uudellamaalla päinkään. Senkin ohjelman jälkeen valikoima oli kok, Kd, kesk. ja vihr.

Onneksi on vielä jäljellä Iltalehden naama-vaalikone….

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s