Paavillista markkinointiviestintää

Onpa ollut hieman hässäkkää, töissä ja muuten, joten päivittäminen on pikkaisen jäänyt. Elämäni Mies totesikin aamuisessa keskustelussa, että minun kannattaisi pikaisesti päivittää blogini, josta hän voisi tarkastaa mitä hänen vaimolleen tänään kuuluu…. Joten terveisiä vaan sinne metalliteollisuuteen,  hyvää kuuluu!

Eilisen päivän istuin monen sadan muun kanssa Mainontapäivässä. Siellä mainonnan ostajat ja myyjät ja muutkin asian liepeillä puuhailevat kohtasivat ja kuuntelivat itseään viisaampien esitelmiä. Itseäni sykähdyttivät erityisesti Vatikaanin arkkipiispan John P. Foleyn ajatukset eettisestä mainonnasta. Tämä kunnianarvoisa 70-vuotias kirkonmies edusti tahoa, jonka nimi on komeasti Pontifical Council for Social Communications, ja arkkipiispa Foley vastaa katolisen kirkon joukkoviestinnästä eli on siis paavillinen tiedotus- ja PR-johtaja.

Arkkipiispan mukaan mainonta vaikuttaa monin tavoin ihmisten arvoihin ja moraaliin, ei vain ostokäyttäytymiseen. Kuten useat asiat maailmassa, mainontakaan ei ole sinällään hyvää tai pahaa, vaan tarkastelukulma riippuu siitä mitä asioita sillä edistetään. Hän toivoi, että mainostajat pitäisivät mielessään kolme asiaa mainontaa suunnitellessaan: 1) että olemassaolo (elämä) on tärkeämpää kuin omistaminen, eikä mainonnan tulisi arvottaa asioita siten, että jonkun tuotteen omistamattomuus tekee ihmisestä huonomman. 2) Jokaista mainonnassa esiintyvää henkilöä ja kaikkia katsojia tulisi kohdella ihmisarvoisesti ja suurella kunnioituksella (ei siis pitäisi esineellistää naisia tai miehiä tms.). 3) Mainonnalla tulisi edistää mahdollisimman paljon kaikkien yhteistä hyvää ja edesauttaa mielekästä vuoropuhelua eri ryhmien välillä.

Arkkipiispaa siteeraten:

”But whatever product, service or candidate you advertise and no matter how you do it, I would hope you would keep in mind our ultimate purpose in life and make of all of your advertising messages that are true, worthy of the dignity of the human person and helpful to the common good.”

Amen to that!

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s