Lapset ja markkinointi

Kirsi Myllyniemi kirjoitti blogisssaan product placementista lastenohjelmissa, mm. siitä että Bratzit puffaavat pikaruokakulttuuria. Hän kirjoittaa: ”Tämä lapsiin kohdistuva asennemuokkaus vain surettaa, harmittaa ja ärsyttää.”

Niin totta! Meillä ei juuri Bratseja seurailla, kun Nelivuotiasta ne ei niin kiinnosta. Mutta erityisesti olen kiinnittänyt huomiota lastenohjelmien välillä esitettäviin mainoksiin, jotka luovat lapsille paljon uusia haluja ja tarpeita. Mediasensuuri ainakin meillä pyrkii avaamaan telkkarin lastenohjelmat mainoksettomilta kanavilta milloin vain mahdollista. Sama mediasensuuri iskee myös lelukatalogeihin, joita lapsitalouksiin jaetaan. Mutta nyt Nelivuotias osaa jo postilaatikolla tiedustella ”tuliko tänään leluluettelo?”.

Haastetta siis kasvattajalle: miten opettaa lapsille medialukutaitoa, kykyä arvioida mainoksia kriittisesti ja kykyä luoda järkevä suhde kuluttamiseen. Pienestä nämäkin on aloitettava, uskon. Oma esimerkki, perheen arvot ja tavat toimia välittyvät lapselle, mutta kyllä se pitkä prosessi on, sillä näyttää että kaikissa lapsissa asuu pieni materialisti, ja tätä materialistia ruokitaan mediassa ja mainoksissa yltäkylläisesti.

Kirsi Myllyniemi pohtii blogissaan myös lasten altistumista iltalehtien lööpeille. Omista ajatuksistani tässä asiassa olenkin jo täällä raportoinut. Mutta kyllä raha taitaa edelleen olla se paras konsultti, sillä kun riittävän moni jättää lehdet hyllyyn niin eiköhän kauppa, kustantaja ja mainostajat ala miettiä missä vika. Toinen tehokas tapa on antaa Kirsin tapaan palautetta kaupalle, ehkä jopa ketjujohtoa myöten, siellä ne päätökset varmaan tehdään eikä enää paikallisissa myymälöissä.

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s