Merkillä vai ilman?

Olen mietiskellyt, mikä on brandin merkitys ostopäätöksissäni. Olen pitänyt periaatteena käyttää kaupan merkkejä erityisesti silloin, kun niiden laatu on yhtä hyvää (tai jopa parempaa) kuin ”merkkituotteiden”. Erityisesti suosin näitä kodin arkipäivässä: suodatinpussit, pesuaineet, erilaiset kodin puhdistuaineet ja paperit/muovit yms. Mihin tarvitsisin brandi-suodatinpussia, jota käytän kaksi minuuttia (enkä silloinkaan juuri näe sitä) ja jonka heitän heti käytön jälkeen roskiin? Ja luultavasti ne ”merkittömät” tulevat ihan sieltä samasta tehtaasta, ainakin useimmissa tapauksissa.

Merkkituotteisiin päädyn useimmiten kosmetiikassa, hoitotuotteissa, lapsen hygieniatuotteissa, jossain määrin erityisesti työvaatteissa. Olen ihoni kanssa niin ongelmainen, että kun löydän jonkin sopivan tuotteen, joka ei kutita ja ärsytä, niin pidän siitä kiinni kynsin hampain. Joskus jopa niin kauan, että suosikkideodoranttini on jo ehditty lopettaa ja suosikki-kasvorasva oli sama yli 10 vuotta kunnes herkistyin jollekin sen ainesosalle: molemmissa tapauksissa piti aloittaa tuskallinen uuden täydellisyyden etsintä yritys- ja erehdys-menetelmällä.

Myös vaatteissa on elämää helpottavaa, jos onnistuu löytämään muutaman vaatemerkin, jonka valikoimista löytyy oman tyylistä ja –mittaista päällepantavaa tarvittaessa. Plussapuolina sekin että ne sopivat yhteen jo vaatekaapissa olevien kanssa. Yhdenkin sarjan jakkupuvusta on jo menossa neljäs osa: ensin hankin housut, sitten samaa kangasta olevan jakun, sitten onnesta soikeana löysin vuoden päästä saman sarjan hameen ja sitten seuraavan vuonna pitikin jo ostaa toinen (erimallinen) jakku, edelleen samaa materiaalia. Ja nyt housut on kulutettu kirjaimellisesti puhki, täytyy katsoa vieläkö tuo merkki käyttää kyseistä materiaalia tuotteissaan…

Allekirjoitan siis sen, että brandin tarkoitus on yksinkertaistaa kuluttajan ostopäätöstä vakioimalla laatua. Mutta allekirjoitan myös sen, että brandin kautta voi joutua maksamaan ylihintaa sellaisista tuotteista, jotka saisi samanlaatuisina edullisemmin muuten. Ja tähän kun vielä lisää sen, että brandittömyyden vastapainoksi luodut kaupan omat tuotemerkit, kuten Pirkka ja Rainbow, ovat jo itse asiassa hyvin suosittuja brandeja sinänsä ja niitä myös siten markkinoidaan, niin ei voi muuta kuin todeta: Huh huh, tee tässä nyt sitten viisaita valintoja.

Advertisements

Tietoja Ritva Rajander-Juusti

yrittäjä, tutkimusammattilainen, bloggaaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s